Motiverende gespreksvoering - Cambiamo
258
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-258,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,footer_responsive_adv,qode-theme-ver-13.3,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

 Motiverende gespreksvoering

Cambiamo-Houten

Motiverende Gespreksvoering is een cliëntgerichte, directieve methode om de intrinsieke motivatie tot gedragsverandering van de ander te bevorderen. Het uitgangspunt bij Motiverende Gespreksvoering is dat de motivatie tot verandering vanuit de de persoon zelf komt.

 

Motiverende Gespreksvoering gaat uit van 4 processen:

    1. Aansluiten
    2. Focus aanbrengen
    3. Prikkelen van de intrinsieke motivatie
    4. Plannen van de eerste stap in het proces

 

Naast de 4 processen zijn de spirit, de technieken en verandertaal belangrijke onderdelen. Door dit alles als een geïntegreerd geheel toe te passen, kun je de ander stimuleren om zelf in beweging te komen. Om Motiverende Gespreksvoering effectief in te zetten, is training en oefening noodzakelijk.

In-company trainingen

Cambiamo biedt in-company trainingen voor zowel beginners als gevorderden, waarin bovenstaande onderdelen altijd uitgebreid aan bod komen. Het doel van deze trainingen is om met behulp van Motiverende Gespreksvoering te leren om de intrinsieke motivatie van de ander te versterken. De trainingen sluiten altijd nauw aan bij het werk- en denkniveau en de dagelijkse praktijk van de deelnemers. In de trainingen wordt interactief gewerkt waarbij theorie en oefening elkaar voortdurend afwisselen.

 

Motiverende Gespreksvoering in groepen

Cambiamo biedt tevens trainingen aan om Motiverende Gespreksvoering toe te passen in groepen. Als je als behandelaar met groepen werkt, biedt deze training veel handvatten om Motiverende Gespreksvoering effectief toe te passen in een groep.

 

Reactie deelnemer Training Motiverende Gespreksvoering:
‘Door de training Motiverende Gespreksvoering kwam ik erachter dat ik veel te snel naar de oplossing toe werk. Ik geef cliënten nauwelijks de kans om zelf na te denken. Ik ben altijd drie stappen verder dan de cliënt en dit geeft regelmatig irritatie. Door meer rust te nemen, beter aan te sluiten en meer te reflecteren, verlopen de gesprekken veel rustiger en prettiger. Cliënten bedenken nu veel vaker hun eigen plan en ik voel me minder verantwoordelijk voor de ander. Dit is echt een enorme winst!’